Succesvolle klantcases zijn voor zowel beginnende als meer ervaren webinar gebruikers inspirerend. Hieronder het verhaal van BinckBank, een organisatie die zeer ervaren is in het organiseren van webinars. Zij delen de best practices met betrekking tot het genereren van leads, een belangrijke stap in de follow-up na het webinar, waarbij er aan de slag wordt gegaan met de verzamelde data en de daaruit voortkomende leads.
Begin bij de basis
Het formuleren van heldere doelstellingen is de basis van elk goed webinar. Naar aanleiding hiervan kunnen polls, call2actions, het registratieformulier op de landingspagina en de enquête worden opgezet. Deze leveren relatief snel een enorme hoeveelheid aan relevante informatie op over de deelnemers en potentiële leads. Dit is informatie waarop kan worden ingespeeld, en het is belangrijk dat dit op de juiste en meest effectieve manier wordt gedaan.
Persoonlijk contact
Het in contact komen met de klant op persoonlijk niveau is één van de belangrijkste voordelen van het webinar. Dit kan volgens Hans Oudshoorn, beleggingstrainer bij BinckBank, bijvoorbeeld door in te gaan op de vragen van de deelnemer:
De reacties hierop zijn volgens Hans enorm positief: “De klant voelt zich gewaardeerd en is vervolgens veel actiever met ons bezig.” Een persoonlijke follow-up kan dus wonderen doen.
Webinars kunnen ook worden gebruikt om de doelgroep gericht aan te spreken en hen op interactieve wijze te informeren over een product of dienst. Hans gaf al aan dat de mensen die tevreden zijn vanwege dit persoonlijke contact een heel stuk actiever zijn dan anderen. Dat persoonlijke contact is volgens hem ook een manier geweest om meer leads te genereren: “je weet namelijk wie er aanwezig zijn geweest. Door die mensen te benaderen en met antwoorden te komen op hun vragen, kan het zomaar voor komen dat zij klanten worden.”
Webinar agenda op de website van Binck
Content is king
Het beantwoorden van vragen kan onder andere door het aanbieden van extra content. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen om artikelen te schrijven over hetzelfde onderwerp als het webinar. Stuur dit vervolgens naar alle relevante leads, wat ervoor zorgt dat de organisatie zich profileert als betrouwbare nieuwsbron. Houdt in de gaten wanneer en hoe vaak het artikel wordt bekeken en of er veel feedback op komt. Wanneer dit voldoende is, kan de content mogelijk worden gebruikt om er weer andere content mee te creëren.
Ook Binck gebruikt feedback van klanten om meer content te creëren. Zo hebben zij bijvoorbeeld hun eigen studio, die zij gebruiken om filmpjes op te nemen die ingaan op specifieke vraagstukken van klanten.
Tip: In het kennispunt ‘extra content aanbieden: geef meer en krijg meer‘ staat alles over hoe er meer uit (bestaande) content kan worden gehaald.
Data gebruiken voor succesvolle lead generatie
Het voordeel van data, is dat het inzicht geeft in de wensen en behoeften van de klant. Deze informatie kan vervolgens worden gekoppeld aan een CRM systeem, waarmee de deelnemers kunnen worden gevolgd en gecategoriseerd in lead nurturing en sales ready leads. Met dit inzicht kan er persoonlijk worden ingespeeld op de behoeften van de klant. Bij Binck heeft dat volgens Hans enorm geholpen om het vertrouwen van de klant te verhogen: “het gemiddelde cijfer voor het product ‘Binck’ is enorm gestegen. Klanten hebben vertrouwen in ons en de klanttevredenheid is ook naar behoren. Kortom, het gebruik van webinars heeft voor Binck enorm goed uitgepakt.”