Polls maken een webinar interactief en aantrekkelijk. Met polls kan meer worden bereikt dan een simpele peiling van de opinie. Deze kan ook dienen om meer informatie te vergaren over de deelnemers of als kennistoets. Zet de poll dus niet zomaar in, maar denk hier goed over na. Het inzetten van polls heeft de volgende voordelen en kenmerken:
- Kennis van de organisatie en deelnemers verrijken met polls
- Aandachtspunten bij het inzetten van polls; aantallen, gebruik en respons
Kennis van de organisatie en deelnemers verrijken met polls
Een poll is een goed middel om de betrokkenheid en interesse van deelnemers te meten tijdens het webinar. Door de vraag te koppelen aan de doelstellingen, kan er met een poll waardevolle informatie worden achterhaald. Een poll als ‘opwarmertje’ is een goed begin van een webinar en heeft een drievoudige functie. Deelnemers bevinden zich allemaal online en weten niks van elkaar, met een poll kunnen ze zich met anderen identificeren. Tegelijkertijd kan de informatie uit deze vragen worden gebruikt om deelnemersprofielen te verrijken, wat vooral interessant is bij webinars met marketingdoeleinden. Tot slot geeft het deelnemers de gelegenheid om te oefenen in een voor sommigen nog onbekende online omgeving. Onderstaande poll vragen worden vaak door experts gebruikt om klantprofielen te verrijken:
- Welke functie heeft u binnen uw bedrijf? (Bijvoorbeeld: directeur, manager, HR-medewerker, consultant, anders);
- In welke branche bent u werkzaam? (Bijvoorbeeld: educatie, overheid, bank- en verzekeringswezen, anders);
- In welk onderwerp van dit webinar bent u het meest geïnteresseerd? (Bijvoorbeeld: voordelen & toepassingen, benchmarks, casus, enz.).
Profielverrijkingspolls kunnen ook verderop in het webinar worden gelanceerd. Bijvoorbeeld middenin de presentatie bij een relevant onderwerp. Zo kunnen onder andere de volgende vragen worden gebruikt bij een webinar over een mobiele telefonie product:
- Wat zijn uw maandelijkse kosten voor mobiele telefonie? (Bijvoorbeeld: <€ 10, € 10-20, € 20-30, € 40-50, >€ 50, weet ik niet);
- In hoeverre is 4G internet interessant voor u? (Likert schaal).
Deze polls geven meer informatie over de deelnemers van het webinar en helpen om de waarde van leads te bepalen. Daarnaast vinden deelnemers het ook leuk om meer over elkaar te weten te komen.
Wanneer educatie een doelstelling van het webinar is, kunnen polls uitstekend worden ingezet als kennistoets. Een webinar kan hiermee worden aangevangen, het huidige kennisniveau van deelnemers kan op deze manier worden gemeten. Aan het eind van het webinar kan een dergelijke poll nogmaals worden ingezet, om het verschil in kennisniveau voor- en na het webinar te meten. Natuurlijk kunnen dit soort polls ook prima tussendoor worden gebruikt bij aansluitende onderwerpen.
Een poll aan het eind van het webinar is een krachtige manier om te eindigen en deelnemers de link tussen de inhoud van het webinar en het overgaan tot actie te laten maken. Bedenk wat een deelnemer idealiter gaat doen na het webinar en verwerk dit in de poll. Er kan bijvoorbeeld worden gevraagd naar:
- In hoeverre heeft dit webinar u geholpen in het beslissingsproces? (Likert schaal);
- Op welke manier gaat u na vandaag aan de slag met onderwerp X? (Bijvoorbeeld: ik ga er meer informatie over zoeken, ik ga een training volgen, het is niks voor mij, anders).
De poll die oproept tot actie kan bij verschillende soorten webinars worden ingezet, dit is afhankelijk van de doelstellingen.
Voorbeeld: Poll vraag in de webinar player
Aandachtspunten bij het inzetten van polls; aantallen, gebruik en respons
Door een relevante en interessante poll vraag te lanceren, worden deelnemers actief betrokken bij de presentatie. De respons op een poll is een goede graadmeter voor de betrokkenheid van de deelnemers. Webattract hanteert de volgende cijfers voor succes:
- <50% respons, ondermaats
- 65-85% respons is de doelstelling
- >75% respons is erg goed
Een poll kan niet zomaar worden gelanceerd. Er dient altijd een uitleg aan vooraf te gaan om een zo correct mogelijke en hoge respons te krijgen. Dit geschiedt het beste door voorafgaand aan de poll eerst een PowerPoint slide met hierop de vraag te laten zien. Vertel deelnemers vervolgens waar de poll over gaat, neem de antwoord categorieën door en benoem hoeveel tijd zij hebben om de vraag te beantwoorden. Vertel dat de resultaten binnen enkele minuten zichtbaar zullen zijn in de webinar player en worden besproken. Houdt er rekening mee, dat er een vertraging in de uitslagen zit van ongeveer 1 minuut. Dit betekent dat de tijd tussen het lanceren van de poll en het bespreken van de uitslagen moet worden opgevuld, denk hier van tevoren over na. Het is belangrijk om dit in de planning mee te nemen en op te nemen in het script. Wanneer de resultaten bekend zijn, is het een “must” om hier mondeling op te reflecteren. Benoem bijvoorbeeld wat opvalt of wat de meeste mensen hebben geantwoord en leg waar mogelijk een link met de inhoud van de presentatie.
Tip: Download hier het script.
Tot slot mag het aantal poll vragen dat wordt ingezet niet worden overdreven. Uit onderzoek is gebleken dat het inzetten van 2-3 polls (bij webinar duur 30-60 min.) een optimaal gemiddelde is. Een andere regel die vaak wordt gehanteerd, is het lanceren van gemiddeld 1 poll per 10 minuten. Zo wordt het risico dat deelnemers zich “ondervraagd” voelen vermeden. Natuurlijk is het aantal polls ook afhankelijk van de doelstellingen van het webinar. Zo kan een webinar waarbij intern wordt gecommuniceerd meer poll vragen bevatten om de mening te peilen, dan een softwaredemonstratie webinar. Verder geldt bij de formulering van de polls dat deze simpel en duidelijk moeten zijn en dat antwoord categorieën daarbij ook allesomvattend moeten zijn. Vanzelfsprekend is dat beiden altijd afhankelijk zijn van de doelgroep en het onderwerp van het webinar.