De webinar/webcast player biedt 2 mogelijkheden aan om in gesprek te gaan met deelnemers: stel een vraag en live chat. Hieronder wordt toegelicht, hoe en wanneer er voor welke optie kan worden gekozen.
Live chat of stel een vraag inzetten?
Bij ‘live chat’ kunnen deelnemers vragen stellen in een chatbox onder het videoscherm in de webinar player. De vraag blijft zichtbaar in de chatbox van de deelnemer, die net zoals bij een normale chat, een antwoord verwacht. Alle chatvragen komen binnen in een speciale redactietool voor moderators, de Moderator App.
Bij ‘stel een vraag’ stelt een deelnemer een vraag, die na het verzenden niet meer zichtbaar is in zijn of haar player. Deze vraag komt in de Moderator App terecht of wordt gemaild naar een vooraf ingesteld e-mail adres, waarna de ontvanger de vraag op elk gewenst moment kan beantwoorden.
‘Live chat’ is met name aan te raden wanneer er veel interactie tijdens de sessie wenselijk is. ‘Live chat’ vraagt om een serieuze voorbereiding, er moet van tevoren een goede inschatting worden gemaakt met betrekking tot het aantal verwachte vragen. Hier dient de capaciteit moderators op te worden aangepast, zodat alle vragen tijdig worden beantwoord. Live chat stimuleert interactie, vergroot daarmee de betrokkenheid en haalt veruit het meeste uit het webinar.
Live chat
‘Stel een vraag’ is een meer eenvoudige variant om in gesprek te gaan met deelnemers. Omdat antwoorden niet direct hoeven te worden gegeven, is er meer ruimte om hier de tijd voor te nemen. Dit kan in een aantal gevallen gunstig zijn, bijvoorbeeld wanneer er lastige vragen worden verwacht of wanneer er veel vragen worden verwacht tijdens het webinar en de capaciteit moderators hier niet op kan worden aangepast.
Voorbeeld ‘Stel een vraag’
In de redactietool voor moderators, de Moderator App, verschijnen alle vragen die tijdens de uitzending worden gesteld. Meerdere moderators kunnen tijdens en na de uitzending overzichtelijk in deze applicatie samenwerken. Vragen kunnen hierin op verschillende manieren worden beantwoord:
- Een geschreven antwoord aan de deelnemer;
- Doorzetten naar de spreker(s) om live tijdens de uitzending te worden behandeld;
- Na de uitzending via de moderator applicatie, het e-mail adres van de vraagsteller is namelijk bekend in het systeem.
Het is van belang om aan het begin van de uitzending te vermelden op welke manier er met vragen wordt omgegaan. Vooral bij ‘stel een vraag’ is dit belangrijk, omdat deze vragen op uiteenlopende manieren en momenten kunnen worden beantwoord. Geef aan hoe lang dit ongeveer gaat duren of dat deze wellicht (deels) niet worden behandeld, omdat ze bijvoorbeeld zijn gericht aan een gastspreker. Probeer indien mogelijk alle gestelde vragen te beantwoorden, dit geeft een positieve indruk.
Tip: Bij on-demand is een ‘live chat’ niet mogelijk, ‘stel een vraag’ kan hier echter wel worden ingezet. Deelnemers de mogelijkheid geven om op deze manier vragen te stellen vergroot de betrokkenheid en is daarom zeker aan te raden. Deze vragen worden gemaild naar een opgegeven e-mailadres.