Het opstellen van doelstellingen is één van de eerste taken die dient te worden ondernomen bij het organiseren van een webinar. Hierin wordt vastgelegd wat het succes van het webinar gaat bepalen. Beredeneer bij het opzetten van het webinar constant vanuit deze doelstellingen voor het beste resultaat. De verschillende type doelstellingen en de juiste formulering hiervan worden in dit kennispunt besproken:
- SMART doelen opstellen voor een gerichte werkwijze en meetbaar resultaat
- Generieke doelstellingen: statistieken over het webinar
- Bedrijfsspecifieke doelstellingen: inhoud en kwaliteit
SMART doelen opstellen voor een gerichte werkwijze en meetbaar resultaat
Doelstellingen kunnen het beste SMART worden geformuleerd:
- Specifiek: duidelijke en concrete omschrijving van iets waarneembaars;
- Meetbaar: zorg dat de doelstellingen meetbaar zijn;
- Acceptabel: past de doelstelling bij het beleid van de organisatie?;
- Realistisch: is het doel dat wordt gesteld haalbaar?;
- Tijdgebonden: startdatum en einddatum benoemen.
SMART doelstellingen
Doelstellingen zijn altijd afhankelijk van de organisatie én de doelgroep van het webinar. Houd bij het opstellen hiervan dan ook altijd rekening met beide perspectieven. Vanuit de doelgroep gedacht, moet de vraag worden gesteld waarom zij tijd investeren in het evenement; “What’s in it for me (WIFM)”? Hetzelfde kan worden gevraagd vanuit de organisatie kant; wat voegt het toe en is dit in lijn met de doelstellingen en het beleid van de organisatie (acceptabel)?
Maak tot slot onderscheid tussen hoofd- en subdoelstellingen. Hoofddoelstellingen omvatten de belangrijkste redenen om het webinar te organiseren, bijvoorbeeld informeren, klanttevredenheid, een beter imago bewerkstellingen of een nieuw product laten zien. Subdoelstellingen zijn doelen die bereikt moeten worden voordat het hoofddoel is geslaagd. Bijvoorbeeld een hoge opkomst, een hoge betrokkenheid tijdens het webinar of een goede beoordeling van de sprekers.
Generieke doelstellingen: statistieken over het webinar
Generieke doelstellingen zijn interessant voor elk type webinar. Deze betreffen de statistieken van het webinar, zoals het aantal inschrijvingen, deelnemers live & on demand, de mate van interactie in de eventuele polls, call2actions, enquête en de kijktijd. Deze zijn uit te drukken in een hoeveelheid, zoals een getal of percentage.
Rapportage Company Webcast
Deze ‘harde’ doelstellingen zijn te meten aan de hand van de statistieken die zichtbaar zijn in het systeem van Company Webcast na de uitzending. Deze worden zowel numeriek als in grafiekjes weergeven. Een aantal voorbeelden van generieke doelstellingen zijn:
- Conversie: De conversie van registratie naar deelnemer moet minimaal 50% zijn voor dit webinar
- Interactie in call2action: Tenminste 20% van de deelnemers gaat in op de call2action(s) in het webinar
- Leads genereren: Na afloop van het webinar is de database uitgebreid met 100 nieuwe personen
- E-learning: Ten minste 90% haalt de eindtoets na afloop van het webinar
Gegevens die eventueel (mede) via het eigen systeem kunnen worden verzameld, zijn respons op de e-mail uitnodiging (opens, clicks), follow-up en het aantal gegenereerde leads.
Tip: Generieke doelstellingen kunnen realistisch worden opgesteld aan de hand van benchmarks.
Bedrijfsspecifieke doelstellingen: inhoud en kwaliteit
Bedrijfsspecifieke doelstellingen gaan over de inhoud en kwaliteit van het webinar en wat de uitzending heeft bewerkstelligd, waaronder imago, klanttevredenheid, loyaliteit en de kwaliteit van het webinar. Deze worden omschreven in eigenschappen die betrekking hebben op de kwaliteit, in plaats van hoeveelheden.
Bedrijfsspecifieke doelstellingen zijn doorgaans lastig te meten, omdat termen zoals “klanttevredenheid” en “imago” brede en lastig te definiëren begrippen zijn. Zo kan klanttevredenheid veel verschillende aspecten omvatten, zoals de mening over de service en over het product van de organisatie en zijn er vaak verschillende definities van “imago” in omloop. Deze type doelstellingen vormen zich doorgaans op de langere termijn. Dit betekent ook dat een webinar vaak slechts 1 van de middelen is, die wordt gebruikt om deze doelstellingen te realiseren. Het is mogelijk om bedrijfsspecifieke doelstellingen zoals klanttevredenheid en imago zelf globaal te meten. Dit kan worden gedaan in polls, enquêtes of call2actions.