Extra content bouwt voort op het onderwerp van het webinar. Het aanbieden van deze informatie biedt vooral voordelen voor de follow-up bij content marketing, het kan echter ook worden ingezet voor webinars met bijvoorbeeld educatieve doeleinden.
Relevante informatie omtrent het aanbieden van content rondom en tijdens het webinar omvat het volgende:
- Timing en kanalen voor aanbieden verschillende soorten extra content
- Content marketing en ‘The Rule of 5’
- Profielverrijking van leads en promotie van de content
Timing en kanalen voor aanbieden verschillende soorten extra content
Het aanbieden van extra content kan op drie momenten: voor, tijdens en na het webinar. Voor alle drie de momenten zijn er verschillende kanalen geschikt voor de verspreiding van de informatie.
Informatie die voor aanvang van het webinar wordt verspreid, is voor deelnemers nodig om goed voorbereid te kunnen deelnemen aan het webinar. Hier kan bijvoorbeeld worden gedacht aan studiematerialen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe wetgeving waarover gesproken gaat worden. De content kan bestaan uit bijlagen of links naar andere websites. Het verspreiden van deze informatie kan dan bijvoorbeeld via de e-mail. Het verspreiden van informatie die niet relevant is in de voorbereiding van het webinar is af te raden, aangezien dit onder andere afbreuk kan doen aan de noodzaak om het webinar bij te wonen.
Daarnaast is er de extra content gelinkt aan het onderwerp van het webinar, die niet voor aanvang hoeft te worden gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan gerelateerde artikelen, filmpjes, links naar aanvullende informatie en on-demand opnames. Deze kunnen achteraf worden aangeboden via de e-mail als ‘cadeautje’ voor het bijwonen van het webinar.
Content marketing en ‘The rule of 5’
Extra content aanbieden is vooral waardevol voor content marketing doeleinden. De organisatie profileert zich hiermee namelijk als ‘thought leader’ en bovendien wordt hiermee een begin gemaakt aan een mogelijk langdurige relatie met de doelgroep, die kan worden voortgezet met ‘lead nurturing’. Met relevante en bruikbare extra content blijft de doelgroep in contact met het product of de dienst en voelen zij zich gewaardeerd, vanwege het belang bij de extra content. Dit resulteert uiteindelijk in een hogere ROI en omzet.
Bekijk ook dit webinar: Hoe toont u de ROI van een marketing webinar aan
Het organiseren van een webinar vraagt om een behoorlijke tijdsinvestering. Vooral het creëren van kwalitatief goede content vraagt om een nauwgezette aanpak en het is zonde om hier vervolgens niks meer mee te doen. Hergebruik deze geproduceerde waardevolle content daarom tenminste 5 keer, de zogenaamde ‘Rule of 5’. Enkele manieren om dit te doen:
- Het publiceren van de vragen en antwoorden die tijdens de sessie zijn gesteld in een blogpost of artikel;
- Verspreid de aantekeningen van het webinar;
- Een (video)interview met de gastspreker;
- Schijf een ander stuk content over hetzelfde onderwerp als het webinar;
- ‘Recycle’ content, bundel bijvoorbeeld eerder geproduceerde relevante artikelen tot een whitepaper of e-book.
Deze vormen van extra content bieden aanvullende en waardevolle informatie naast het webinar voor de deelnemers. Deze content moet echter wel worden gecreëerd en dit vraagt om een tijdsinvestering. Houdt hier in de planning bij het creëren van content voor het webinar alvast rekening mee, het is efficiënt om hier gelijktijdig mee aan de gang te gaan.
Wanneer een dergelijke tijdsinvestering niet mogelijk is, kan er ook worden gekozen voor een minder intensieve aanpak. Er zijn 2 mogelijkheden, welke idealiter in alle gevallen worden ingezet. Zo is het aanbieden van een on-demand opname een absolute aanrader. Deze kan direct na de live uitzending eenvoudig worden aangeboden.
Profielverrijking van leads en promotie
Het gebruik van extra content wordt bij voorkeur zoveel mogelijk gekoppeld aan persoonsgegevens. Zo kan precies worden nagegaan wie in welk specifiek product geïnteresseerd is en dit is gunstig voor de profielverrijking van leads.
Soms gaat het koppelen van persoonsgegevens automatisch, zoals in de webinar player of bij het aanklikken van een link in een e-mail. Soms ook niet, zoals bij downloads op de website of het bekijken van PowerPoint slides op Slideshare. Zorg ervoor dat er op dit soort plekken een kort registratie formuliertje aan de content is gekoppeld. In enkele gevallen is het koppelen van persoonsgegevens niet haalbaar, bijvoorbeeld wanneer blogposts via de internetbrowser worden benaderd.
Via een call2action kan tijdens het webinar aandacht op extra content worden gevestigd. Door het plaatsen van een vinkje binnen de call2action, kunnen deelnemers zich eenvoudig aanmelden voor het ontvangen van bijvoorbeeld een e-book of artikel, of kunnen ze worden ingeschreven voor een aankomend webinar.
Call2action BinckBank
Wanneer content achteraf wordt aangeboden is het promoten hiervan gunstig, zodat de content optimaal wordt benut. Promotie kan op verschillende manieren. Zo kunnen er kruisverwijzingen worden gebruikt in blogposts, op Slideshare of in een nieuwsbrief. Experts benutten ook vaak een live webinar zelf om te verwijzen naar gerelateerde artikelen, blogs of on-demand opnames.