Het genereren van leads is eenvoudig wanneer call2actions op de juiste manier worden ingezet. Het kiezen van de juiste aanpak is daarom erg belangrijk.
Verschillende soorten call2actions
Call2actions zijn pop-ups die tijdens het webinar kunnen worden geactiveerd door een organisator. Het zijn handige tools om in te zetten tijdens het webinar, deelnemers kunnen middels een muisklik aangeven of ze ergens behoefte aan hebben. Contactgegevens van de deelnemers zijn al bekend, wat handig is voor beide partijen.
Er kunnen doelgerichte resultaten worden geboekt, zoals het genereren van leads, wanneer er goed gekozen en geformuleerde call2actions worden ingezet. Stel hierbij realistische doelstellingen. Bedenk wat je wilt dat een deelnemer doet en ontwikkel vervolgens aansluitende call2actions. Gebruik hierbij een actieve formulering: “schrijf je nu in”, in plaats van “inschrijven”. Dit is belangrijk voor een hoge conversie.
Hier volgen een aantal veelgebruikte call2action voorbeelden:
- Neem contact met mij op;
- Vul nu de enquête in;
- Schrijf mij in voor de nieuwsbrief;
- Ik ontvang graag de slides van deze presentatie;
- Stuur mij het gratis whitepaper/artikel/andere content;
- Schrijf mij in voor het volgende webinar.
“Schrijf mij in voor het volgende webinar” is een effectieve call2action voor zowel de deelnemer als organisator. Het voordeel van deze call2action, is dat huidige klanten meteen worden geconverteerd naar één of meerdere toekomstig(e) webinar(s) en ze ontvangen hiervoor meteen een inschrijfbevestiging.
Let op: deze call2action is alleen van toepassing wanneer deze inhoudelijk relevant zijn voor dezelfde doelgroep.
Aanmelden voor een volgend webinar via een call-to-action
Timing call2action
Een call2action kan op elk moment in de uitzending worden gelanceerd. Het beste resultaat wordt echter behaald door het kiezen van een “natuurlijk moment”. Dit moment kan bijvoorbeeld een eventuele pauze in het webinar zijn, tijdens de overgang naar een nieuw agendapunt of aan het eind van een webinar.
Er kunnen maximaal 4 call2actions tegelijkertijd worden gelanceerd. Bedenk goed wanneer je welke call2action inzet. Over het algemeen geldt dat call2actions niet te vroeg in het webinar worden gelanceerd, deelnemers moeten eerst ‘warm worden gemaakt’ om bereid te zijn tot actie over te gaan. Call2actions worden dan ook veelal halverwege of aan het eind van een webinar ingezet.