Een on-demand webinar is een opname van een live webinar dat heeft plaatsgevonden. De volgende punten met betrekking tot on-demand webinars zullen worden besproken:
- Voordelen en statistieken van on-demand webinars
- Het promoten van een on-demand webinar
- Aandachtspunten bij het on-demand aanbieden van een webinar
Voordelen en statistieken van on-demand webinars
Het aanbieden van een on-demand opname is een must. Met weinig tot geen moeite creëert het extra online exposure, kennis en kunde blijven behouden en de opname kan op elk moment (opnieuw) worden teruggekeken of aangeboden. Indexatie maakt het on-demand webinar gebruiksvriendelijk, omdat het hierdoor eenvoudig doorzoekbaar is. Deelnemers kunnen indien wenselijk meteen naar het juiste agendapunt in de opname klikken. Daarnaast is er een zoekfunctie beschikbaar, die zoekt op woorden in PowerPoint slides. Dit maakt een geïndexeerde on-demand versie dus aantrekkelijk: deelnemers hoeven het webinar niet van A tot Z te kijken, ze kunnen direct die onderdelen bekijken die ze interessant vinden.
Statistieken laten zien, dat on-demand opnames veel worden bekeken. Deelnemers aan on-demand opnames zijn waardevol omdat ze vaak binnen de vastgestelde doelgroep vallen. Dit levert zo’n 80% nieuwe relevante leads op. Vooral registranten die niet live aanwezig konden zijn, kijken de uitzending vaak terug.
Daarnaast kan het zo zijn dat de live uitzending nogmaals wordt teruggekeken door dezelfde mensen, bijvoorbeeld voor leerdoeleinden, of omdat men het graag nog een keer willen horen. Soms gebruiken deelnemers onderdelen van een on-demand webinar ook om hun eigen collega’s of medewerkers bij te praten. Bij Webattract en ON24 is 5% van de deelnemers een terugkerende bezoeker.
Tot slot is er nog een grote groep die de opgenomen uitzending online tegenkomt en bekijkt. ON24 concludeerde dat dit in 2018 ruim 35% was. In totaal kan het deelnemerspercentage oplopen tot gemiddeld 50-100% extra, ten opzichte van het aantal live deelnemers.
De gemiddelde kijktijd van een on-demand opname is 44 minuten (bij webinars die 45-60 minuten duren). Dit is aanzienlijk minder dan de 56 minuten gemiddelde kijktijd van een live webinar. Hier zijn verschillende redenen voor.
Ten eerste is het zo, dat kijkers vaak door het webinar heen navigeren en alleen bekijken wat hen interessant lijkt. Dit kan gemakkelijk via de zogenaamde indexpunten. Daarnaast zijn veel on-demand kijkers terugkerende bezoekers, die het live webinar ook (deels) hebben bekeken. Zij bekijken vaak de meest interessante delen van het on-demand webinar nogmaals, of kijken bijvoorbeeld verder waar zij tijdens het live webinar wegens omstandigheden niet verder konden kijken.
Het promoten van het on-demand webinar
Het aanbieden van on-demand uitzendingen gebeurt bij voorkeur op een apart ‘kanaal’ op de eigen website, waarop alle opgenomen uitzendingen zijn terug te vinden. Zo is er één centrale plek waar naar kan worden verwezen in marketingcampagnes.
Experts wereldwijd adviseren om via verschillende campagnes de on-demand uitzending te promoten. Ten eerste altijd door een verwijzing in een bedankt e-mail die binnen een week na het live webinar wordt verstuurd aan alle aanwezige en afwezige registranten. Daarnaast kunnen mensen die zich niet hebben ingeschreven maar wel een uitnodiging hebben ontvangen, ook worden benaderd. Het is zonde om deze kans niet aan te grijpen, aangezien deze mensen waarschijnlijk binnen de doelgroep vallen, maar zich bijvoorbeeld niet hebben ingeschreven vanwege een bezette agenda. Dit kan dan bijvoorbeeld via de nieuwsbrief, een blog of social media zoals LinkedIn en Twitter. Een laatste tip die veel ervaren webinar gebruikers toepassen, is om in een live webinar te verwijzen naar on-demand opnames over gerelateerde onderwerpen.
Voorbeeld promotie on-demand opname op Twitter
Aandachtspunten bij het on-demand aanbieden van een webinar
Ook al is een on-demand webinar niet live, interactiviteit is ook hier mogelijk. Deelnemers kunnen nog steeds antwoorden aanklikken in polls, surveys en call2actions en vragen stellen via de Q&A. Deze gegevens kunnen vervolgens worden doorgestuurd naar een e-mail adres. Zo kan er alsnog op worden gereageerd, al is dit vaak met enige vertraging. Anticipeer hier alvast op bij het ontwikkelen van het webinar, door in de on-demand versie een bericht hierover op te nemen, zoals: “uw vraag zal op een later moment worden beantwoord”.
Afhankelijk van het onderwerp wordt bepaald hoe lang een on-demand webinar moet worden aangeboden; in hoeverre heeft het toekomstwaarde? Zo is de huidige stand van de beurs 1 jaar later minder interessant dan een webinar over een educatief onderwerp. De meeste webinars worden in de eerste 2-3 weken teruggekeken door registranten die live niet aanwezig konden zijn. Het is dan ook belangrijk om de opname zo snel mogelijk beschikbaar te stellen na afloop van het live webinar.
Tip: Stuur een e-mail waarin wordt bedankt voor het kijken van de on-demand opname, wanneer een niet eerder geregistreerde deelnemer deze terugkijkt. Dit is een extra contactmoment met een prospect, waarbij weer kan worden verwezen naar bijvoorbeeld andere relevante content zoals een artikel of de slides van de presentatie.