83% van de deelnemers stelt dat het onderwerp van een webinar de doorslaggevende factor is om deel te nemen. De onderwerpkeuze is dan ook de belangrijkste beslissing en heeft veel invloed op het behalen van de doelstellingen van het webinar. Hoe de juiste keuze wordt gemaakt, komt in de volgende 2 punten aan bod:
Type webinars en doelstellingen
Er is een breed scala aan onderwerpen mogelijk voor webinars. Centraal staat dat de inhoud toegevoegde waarde moet leveren voor deelnemers en er geen verkapt verkooppraatje achter mag schuilgaan. De onderwerpen zijn in te delen in een aantal types, elk gelinkt met verschillende vakgebieden en doelstellingen.
Een thought leadership webinar maakt gebruik van een expert spreker, die iets vertelt over zijn expertise gebied. Een organisatie positioneert zich hiermee als kennispartij. Zowel bestaande klanten als nieuwe klanten behoren hier tot de doelgroep. Het uitdragen van thought leadership kan bijvoorbeeld worden gedaan met behulp van een case study. Deelnemers kunnen zich spiegelen aan het gegeven voorbeeld en horen hoe een oplossing in de praktijk heeft gewerkt. Volgens Webattract is dit erg effectief en een favoriet onder de marketing- en sales webinars in Amerika. “How-to’s” zijn ook populaire type webinars voor marketing en sales. Bijvoorbeeld een marketingbureau die de basis elementen van SEO behandelt of iets uitlegt over lead generatie.
Een training wordt steeds vaker online via een webinar gedaan voor verschillende doeleinden. Ten eerste voor professionals uit verschillende vakgebieden, zij kunnen zo vanuit de eigen werkplek gemakkelijk de “persoonlijke educatie”(PE) punten behalen. Daarnaast worden trainingen ingezet voor (software)demonstraties van producten die reeds zijn aangeschaft ter ondersteuning van klanten, zoals een CRM systeem. Daarnaast zijn er ook productdemonstraties die worden ingezet als marketing instrument om deelnemers te enthousiasmeren tot aanschaf of voor het onderhouden van de klantrelatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een analyse van de beurs voor particuliere beleggers of een uitleg over het optimaal gebruik van een online vacaturebank.
Tot slot worden webinars ook veel gebruikt voor interne communicatie. Met name voor bedrijven die geografisch gezien niet dicht bij elkaar zijn gevestigd of meerdere vestigingen hebben, is een webinar een efficiënte oplossing om te communiceren en kennis te behouden. Het betreft hier vooral actuele onderwerpen, zoals een periodieke update over hoe het bedrijf ervoor staat of nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast bieden webinars ook uitstekende mogelijkheden voor het opleiden van medewerkers. Bedenk wel dat het individueel toegang hebben tot een computer bij interne communicatie essentieel is.
Eigenschappen en keuze van een goed onderwerp
Een webinar draagt een oplossing aan voor een doelgroep met een specifiek probleem, die gericht op zoek zijn naar een (nieuwe) oplossing. Belooft het webinar het probleem op te lossen, dan motiveert dit hen om het webinar bij te wonen (WIFM principe). Onderzoek dan ook goed wie er tot die doelgroep behoort en wat zij ‘missen’. Dit kan door hen regelmatig te interviewen en/of zogenaamde buyer persona’s op te stellen. Ook onderzoek op sociale media kan een hoop vertellen over welke vragen de doelgroep heeft. Verder moet een succesvol onderwerp aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Inhoudelijk genoeg over te vertellen
- Interessant voor de doelgroep
- Relevant voor de doelgroep
- Concreet en specifiek
Om de keuze voor een geschikt onderwerp te vereenvoudigen, is het ook mogelijk om gebruik te maken van onderwerp suggesties verkregen uit de enquête van een eventueel vorig webinar of bij de registratie. Het is daarbij niet ongewoon om de inhoud van het webinar in een later stadium nog deels aan te passen naar aanleiding van de feedback uit de registratieformulieren. Tot slot kan ook de kennis bij marketing en sales over de interesses en behoeften van de doelgroep een rol spelen bij het bepalen van het onderwerp.
Wanneer een onderwerp langere tijd voldoet aan bovenstaande voorwaarden, kan ervoor worden gekozen om hetzelfde webinar (periodiek) te herhalen. Dit is vooral het geval bij (software)demonstraties en marketing onderwerpen. Onderwerpen herhalen is efficiënt en scheelt in de ontwikkelingstijd en kosten.