Het bereiken van een zo groot mogelijk aandeel van de doelgroep is een doelstelling van elk webinar. Registratie vindt plaats wanneer er behoefte bestaat om het webinar bij te wonen, echter betekent dit niet dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Het is belangrijk om registratie effectief om te zetten in deelname. Welk opkomstpercentage er kan worden verwacht wanneer dit goed wordt gedaan, evenals enkele tips hiervoor zijn hieronder te lezen:
- Benchmarks van inschrijving naar deelname
- Tips voor een hogere conversie van registranten naar deelnemers
Benchmarks van inschrijving naar deelname
Webinars zijn laagdrempelig en dat een aanzienlijk deel van je registranten dikwijls niet komt opdagen, is helaas geen uitzondering. Het opkomstpercentage is wel erg afhankelijk van het type webinar. Webinars waarvoor betaald moet worden, kunnen rekenen op bijna 100% show. Organiseer je een marketing webinar, dan mag je tevreden zijn met zo’n 40%.
Tips voor een hogere conversie van registranten naar deelnemers
De belangrijkste factor in het converteren van geregistreerde mensen naar aanwezige deelnemers is de e-mail herinnering. Zeker wanneer men zich al een aantal weken van tevoren inschrijft, is de kans dat zij het webinar vergeten groter. Het is van belang dat de herinnering inhoudelijk goed wordt vormgegeven en met de juiste frequentie wordt verstuurd. Ook het versturen van een (outlook) agenda uitnodiging waardoor men de datum en tijd reserveert in de agenda, verhoogt het deelnemersaantal aanzienlijk.
Desondanks zijn er altijd geregistreerde personen die niet live aanwezig zullen zijn. Dit kan allerlei oorzaken hebben, zoals tijdgebrek, iets wat plotseling tussendoor is gekomen of het webinar is bij nader inzien toch niet urgent genoeg om live bij te wonen. Voor deze groep mensen is de on-demand uitzending een uitkomst.
Verder speelt de dag en het tijdstip een belangrijke rol bij de conversie. Een gouden regel bij het bepalen van het moment bestaat niet, belangrijk is om vooral logisch na te denken en te experimenteren. Zo is de kans dat een webinar wat plaatsvindt aan het begin of eind van de werkdag wordt overgeslagen door toedoen van een last-minute taak, groter dan midden op de dag.