Statistieken geven een goed inzicht in succesfactoren. In Nederland zijn er helaas nog weinig benchmarks met betrekking tot webinars. Het Amerikaanse ON24 doet sinds enkele jaren wereldwijd webinar benchmark onderzoek op basis van de eigen database. Hierbij worden ook specifieke benchmarks voor bepaalde regio’s berekend, zoals Europa in 2018 en EMEA in 2018. Alle relevante statistieken uit deze onderzoeken zullen hieronder worden vergeleken en besproken. Hierdoor wordt goed inzicht verschaft in welk succes er tegenwoordig kan worden verwacht bij webinars en daarmee enkele tips om dit succes te vergroten:
Verwachtingen show/no-show
Het converteren van inschrijving naar deelname is een belangrijk proces. Het sturen van inhoudelijk goed opgezette e-mail herinneringen en een (outlook) agenda uitnodiging helpen hierbij. Gemiddeld wordt een conversie van 55,2% behaald in Nederland (2018), al verschilt het opkomstpercentage sterk per type webinar. Zo kunnen (betaalde) trainingen rekenen op een hoge opkomst van meer dan 95% en marketing webinars ‘slechts’ 35-42%.
Succes van de promotiemix
Een hoog opkomstpercentage begint bij een goede promotie. In onderstaand figuur is te zien dat e-mail uitnodigingen resulteren in de meeste inschrijvingen, maar dat zij hier niet alleen verantwoordelijk voor zijn. Promotie op de website, persoonlijke e-mails van sales en activiteiten ondernomen door ingeschakelde tussenpersonen zijn mede verantwoordelijk voor het behalen van 80% van de inschrijvingen. Kies dus altijd voor een promotiemix om maximaal resultaat te bereiken en vergeet hierbij niet om rekening te houden met waar de doelgroep zich bevindt.
De beste dag om een e-mail uitnodiging te versturen
De dag waarop de e-mail uitnodiging wordt verstuurd, heeft een groot effect op het aantal inschrijvingen. Dit heeft te maken met de agenda van de ontvanger. Wanneer deze in de gelegenheid is om de e-mail te openen, zal inschrijving eerder volgen. Zo laat onderstaand figuur zien, dat de meeste personen op dinsdag of donderdag de e-mail uitnodiging openen en zich vervolgens inschrijven. De doelgroep blijft bepalend bij het kiezen van een geschikte dag.
Juiste timing van de promotiestrategie levert resultaat op
Een juiste timing van de promotiestrategie is belangrijk voor een hoog aantal inschrijvingen. Het laatste webinar benchmark onderzoek laat zien dat de webinar promotie de meeste registranten oplevert, wanneer hier langer dan 3 weken van tevoren mee wordt begonnen. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin een termijn van langer dan 3 weken werd aangeraden. Het grootste deel van de inschrijvingen vindt echter nog steeds plaats in de week van het webinar en in het bijzonder op de dag zelf. Een e-mail uitnodiging in de laatste 24 uur voorafgaand aan het webinar is hierbij van groot belang.
Stijging in kijktijd door interactieve webinars
Gemiddeld blijven deelnemers 56 minuten lang kijken naar een 1-uur durend webinar. In onderstaand figuur is te zien dat er tussen 2013 en 2018 de kijktijd redelijk stabiel is gebleven. Dit is te danken aan het feit dat organiserende partijen webinars geven die in toenemende mate interactief zijn. Interactiviteit vergroot de betrokkenheid van het publiek en zorgt ervoor dat zij langer blijven kijken.
On-demand opnames: kijkminuten en aantal kijkers
De on-demand opname van het webinar wordt veel en goed bekeken. Zo kijkt 5% van de deelnemers van het live webinars nogmaals het on-demand webinar (deels) terug, bijvoorbeeld omdat zij een deel hebben gemist of nog eens terug willen zien. Daarnaast zijn er ook veel mensen die de on-demand opname online terugvinden en deze besluiten te kijken (35%). De gemiddelde kijktijd is wel lager dan bij een live webinar, namelijk 44 minuten.
Tip: Bekijk hier het webinar “Benchmarks en best practices”