Van idee naar succesvolle dienst of product, dat is waar Olaf Lawerman goed in is. Olaf is als ondernemer dan ook al meer dan 10 jaar betrokken bij snel groeiende internetbedrijven. Samen met zijn broer Iwan heeft Olaf inmiddels al drie bedrijven opgericht met een sterke focus op online video, zowel Live als On Demand.
De wereld van online video verandert snel. Olaf vindt het waanzinnig om te zien op welke manier online video hele markten maar ook de manier waarop we onderling met elkaar communiceren beinvloedt. Online video zit sterk in de lift. Zo zijn er steeds meer verschillende toepassingen waaronder webinars, webcasts, interactieve- en gepersonaliseerde video’s. En dan te bedenken dat we pas aan het begin staan van heel veel verandering. De komst van Smartphones in combinatie met 4G, Virtual Reality toepassingen en een generatie die opgegroeid is met internet en video… Kansen genoeg!
Student ondernemer
Al tijdens zijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam was Olaf aan het ondernemen. Zo heeft hij de weg naar de Kamer van Koophandel meerdere malen bewandeld met diverse studentenbedrijfjes. Aan het einde van zijn studie in 2001 is Olaf met Info Pinnacle BV gestart. Het bedrijf ontstond uit onvrede over de wijze waarop studenten zich moesten oriënteren op een eerste baan/carrière. Info Pinnacle maakte een snelle groei door onder de brands “Yourfuture.tv” en “Scholieren.tv”, waarbij studenten en scholieren via online videoclips een kijkje in de keuken konden nemen van tal van werkgevers, opleidingen en branches. Terwijl Youtube nog niet bestond, had Info Pinnacle al honderden uren aan videomateriaal online staan. In 2008 heeft Olaf dit bedrijf, samen met zijn tweede bedrijf van landelijke carrièrebeurzen (het Careerevent), verkocht aan het beursgenoteerde Telegraaf Media Groep NV.
Company Webcast
Vanuit zijn twee andere bedrijven is in 2004 Company Webcast BV ontstaan. Samen met zijn broer Iwan en Marcel Brouns heeft hij dit bedrijf opgericht. In toenemende mate waren bedrijven, vooral beursgenoteerde ondernemingen, geïnteresseerd in live webcasts voor het presenteren van jaar/halfjaarcijfers en de aandeelhoudersvergaderingen. De markt van Investor Relations was dan ook al snel veroverd. Daarna is Company Webcast uitgegroeid tot marktleider van professionele webcast- en webinar software en diensten.
Company Webcast is op dit moment zeer actief binnen verschillende markten zoals de gemeentelijke markt (het uitzenden van raadsvergaderingen), de corporate markt (event webcasts en webinars voor interne communicatie, marketing en trainingsdoeleinden), Investor Relations en de uitvaartsbranche (het uitzenden van uitvaartdiensten).
Inmiddels bestaat Company Webcast al 10 jaar biedt het zijn oplossingen aan onder de merknaam RoyalCast. In deze periode heeft Company Webcast veel kennis vergaard over de do’s en dont’s op het gebied van webinars en webcasting. Deze kennis vormt de basis van de RoyalCast formats die de klanten van Company Webcast helpen om eenvoudig, super professionele live uitzendingen te maken.
De opgedane kennis en ervaringen deelt Company Webcast door middel van blogs, handige tools en webinars. Olaf speelt hierin een cruciale rol. Zo is Olaf mede-auteur van ‘Het Grote Webinar Handboek’, schrijft hij regelmatig blogs over webinars op blogssites als Marketingfacts en is hij regelmatig te zien als presentator in de webinar reeks ‘Webinars over Webinars’.
Olaf merkt dat steeds meer partners het RoyalCast concept van studio, software en formats willen integreren in hun dienstverlening, in binnen en buitenland. Op deze manier kunnen steeds meer mensen gebruik maken van de RoyalCast oplossingen. Genoeg mogelijkheden en kansen dus voor de ambities van Olaf.