Als coöperatie vindt Agrifirm het heel belangrijk om van de leden te horen wat er speelt. Een interactief webinar is hier een mooie methode voor. Door de polls/vragen kunnen kijkers op een laagdrempelige manier hun gedachten over het onderwerp delen. Het webinar heeft zeer waardevolle input opgeleverd. Daarmee is een goed beeld verkregen van waar de leden tegen aan lopen. Deze input wordt meegenomen in de verschillende gesprekken die zij nu voeren over het onderwerp.
Agrifirm is een coöperatie waarin meer dan 10.000 Nederlandse veehouders en telers hun krachten hebben gebundeld. Zo wordt niet alleen inkoopvoordeel behaald, het geeft ook slagkracht om te investeren in kennis en innovatie. Kennis die vertaald wordt in praktische oplossingen voor het boerenerf. Zo dragen ze bij aan het duurzaam en succesvol telen van gewassen en houden van dieren. Kortom: een succesvolle agrarische sector en een gezonde toekomst voor ons allemaal.
Voor Agrifirm is het belangrijk te weten wat er speelt onder de leden
Weten waar leden in het veld/praktijk tegen aan lopen is voor Agrifirm ontzettend belangrijk. Een manier om hierover meer te weten te komen is het organiseren van een interactieve webinar. ‘We ontmoeten leden ook face-to-face om vragen over het onderwerp te stellen maar dan bereik je een veel kleinere groep mensen. Naast de interactie en het bereik is een ander belangrijk voordeel van een webinar dat de content ook achteraf te delen/on-demand beschikbaar is’ volgens Agrifirm.
Resultaten webinar
Agrifirm heeft een netwerk van 10.000 aangesloten boeren. Een klein gedeelte hiervan is actief bezig met het onderwerp van dit webinar en online actief. ‘Ons doel was om minimaal 100 kijkers vanuit de doelgroep te bereiken’. Uiteindelijk hebben 245 geïnteresseerden het webinar bekeken, waarvan 161 live tijdens de uitzending. Een groot gedeelte hiervan kwam uit de primaire doelgroep, boeren.
De antwoorden op polls, de gestelde vragen en opmerkingen die tijdens webinars gegeven worden, leveren waardevolle input op voor Agrifirm. ‘Daarmee krijgen we een beeld waar onze leden tegenaan lopen, wat kan wel en wat kan niet. We gebruiken deze input in landelijke overleggen waar Agrifirm aan deelneemt en waar relevante onderwerpen voor de leden besproken worden’.
Promotie webinar
Agrifirm heeft het webinar via verschillende kanalen gepromoot: de eigen website, nieuwbrieven, mailings naar specifieke groepen en berichten op hun eigen social media kanalen. De meeste aanmeldingen kwamen binnen naar aanleiding van de e-mail uitnodiging. Dit middel bleek het meest effectief (62%).
Tips voor een succesvol webinar
Als tip geeft Agrifirm mee dat in de voorbereiding een goede e-mail uitnodiging van groot belang is. Uiteindelijk zijn hier de meeste aanmeldingen door binnen gekomen. En tijdens het webinar dient er ruimte gecreëerd te worden voor interactie en het geven van antwoord op gestelde vragen. Dit kan zoveel waardevolle input opleveren.
Waarom kiezen voor Company Webcast als webinar leverancier?
‘We hebben gekozen voor Company Webcast als webcast leverancier omdat we hier goede verhalen over gehoord hebben. We hebben toen ook zelf een webinar gevolgd van Company Webcast. Dit zag er zeer professioneel uit’.
Wilt u meer informatie over het inzetten van webinars waarmee u op een succesvolle manier uw achterban kunt bereiken, neem dan gerust contact met ons op.