a.s.r. heeft een webinar gegeven aan bestaande relaties (intermediairs) om zoveel mogelijk deelnemers tegelijkertijd goed te kunnen informeren over belangrijke onderwerpen.
Andere kanalen die a.s.r. inzet voor externe communicatie met haar intermediairs zijn e-mail en extranet. Echter, de volgende voordelen van webinars waren beslissend om juist een webinar in te zetten om haar doelgroep te bereiken:
- In één keer een grote groep kunnen bereiken
- Interactie waardoor deelnemers actief kunnen deelnemen
- Deelnemers hoeven niet uit het hele land te reizen om bij een fysieke bijeenkomst aanwezig te zijn, wat de efficiëntie verhoogt
Promotie webinar
Vooraf was als doel gesteld om zoveel mogelijk relaties te bereiken en dat doel werd ruimschoots behaald. Via e-mail waren de intermediairs uitgenodigd om deel te nemen aan het webinar. E-mail bleek ook het meest effectieve kanaal te zijn om deelnemers te werven. Niet alleen waren er een hoop registraties, ook het uiteindelijke aantal kijkers was hoog. Maar liefst 70% van de beoogde doelgroep is bereikt met het webinar.
Resultaten webinar
De kijkers waren ook positief over het webinar. Na afloop van een webinar kunnen kijkers het webinar beoordelen middels een vragenlijst. Het webinar werd als ‘uitstekend’ beoordeeld: in de evaluatie gaven kijkers het webinar gemiddeld een 9 als cijfer (op een schaal van 1 tot en met 10) De deelnemers waardeerden de interactiviteit en openheid.
Door het webinar is veel onduidelijkheid weggenomen bij de doelgroep. Hierdoor werden er ook minder vragen aan individuen van a.s.r. gesteld.
Tips voor een succesvol webinar
We vroegen a.s.r. of ze nog tips hebben voor andere organisaties die ook aan de slag willen met webinars: “Voorbereiding is het halve werk. Inhoudelijk deskundigen moeten standby zijn om de vragen die tijdens het webinar binnenkomen direct te beantwoorden.”