DUO zet webinars in om hun doelgroep op een laagdrempelige manier te bereiken
DUO is de uitvoeringsorganisatie van de Rijksoverheid voor het onderwijs. DUO financiert en informeert onderwijsdeelnemers en onderwijsinstellingen en organiseert examens. Zij zijn de deskundige schakel tussen leerlingen, studenten, ouders, docenten en scholen/universiteiten.
Waarom heeft DUO gekozen voor het inzetten van webinars?
Het voornaamste doel van het inzetten van webinars is het overbrengen van kennis. Zo zijn bijvoorbeeld de regels rondom studiefinanciering erg ingewikkeld voor aankomende studenten en ouders. Het overbrengen van kennis middels webinars helpt studenten de juiste keuzes te maken met betrekking tot lenen, het aanschaffen van een OV chipkaart en het terugbetalen van een studieschuld. Het afgeleide doel is DUO een gezicht te geven. Voor velen is DUO een anonieme bureaucratische organisatie en middels webinars ziet te doelgroep dat hier ook “gewone” mensen werken. Zie hier het webinar archief.
De belangrijkste kanalen, naast webinars, in de marketingmix zijn de website en “Mijn DUO”. “Met een webinar is het mogelijk om in één keer heel veel mensen te bereiken. Dat maakt webinars zeer efficiënt” vertelt DUO. “Voorheen gingen onze voorlichters van school naar school. Op deze manier hoeft dat niet meer. Bovendien kunnen aankomende studenten en ouders een webinar op het gemak nog eens terugkijken”.
Resultaten webinar
Vooraf zijn er twee doelen opgesteld: het webinar moest een goede waardering krijgen en kijkers mochten geen belemmeringen ervaren. Beide doelen zijn ruimschoots behaald. De traditionele voorlichting werd altijd goed beoordeeld, dus het ‘tevredenheidscijfer’ moest ook boven een 7 gemiddeld liggen. Kijkers hebben het webinar als zeer prettig ervaren.
Wat het meest opvallend was, is dat 2/3 van de kijkers nog nooit had deelgenomen aan een webinar, ook door deze kijkers is het webinar zeer goed beoordeeld. Het bereik van het webinar lag hoog. De doelgroep was erg breed (38.000 potentiële kijkers) en met het webinar hebben zij toch 20% van deze doelgroep weten te bereiken.
Tips voor een succesvol webinars
Volgens DUO zijn webinars bij uitstek geschikt om ingewikkelde boodschappen op een rustige en duidelijke manier over te brengen. Interactie met de doelgroep is ook mogelijk, kijkers kunnen (live) vragenstellen en deze vragen worden direct in de uitzending behandeld. Er zijn verder geen kanalen waarop zij dit kunnen doen. Nog een laatste tip van DUO: “Begin klein! Probeer het eens en kijk wat er gebeurt. Zorg altijd voor een gedegen voorbereiding”.
Waarom kiezen voor Company Webcast als webinar leverancier?
De samenwerking tussen DUO en Company Webcast is erg goed verlopen. Zo geven zij aan: “Het leek ons dat Company Webcast alle beslommeringen over techniek uit handen konden nemen en dat is ook gebleken. Ook hadden we nog veel behoefte aan advies bij onze eerste webinars en Company Webcast heeft dit ook daadwerkelijk kunnen geven”.