De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de nationale luchtvaartmaatschappij en de op twee na grootste werkgever van Nederland. Thuishaven is de luchthaven Schiphol bij Amsterdam. KLM telt 20.000 medewerkers in Nederland en 10.000 in het buitenland. Sinds 2014 zet KLM zo’n 3 webinars per jaar in, veelal voor het uitzenden van corporate messages door de CEO.
KLM zet webinars in om betrokkenheid en toegankelijkheid CEO te tonen
In 2014 is KLM begonnen met het inzetten van webinars naast de bestaande communicatiemiddelen. Als belangrijkste redenen om te starten met webinars geeft KLM aan er met webinars een grote doelgroep in een korte tijdspanne bereikt kan worden. “Webinars zijn persoonlijker dan geschreven boodschappen én bieden de mogelijkheid voor interactie met de kijkers”.
KLM zet webinars dan ook voor verschillende doeleinden in. Enerzijds voor het verschaffen van informatie op grote schaal, anderzijds wanneer er snel veel verschillende doelgroepen bereikt moeten worden. Een opvallend doel voor het inzetten van webinars is het tonen van de betrokkenheid en toegankelijkheid van de CEO.
Promotie webinar
Van alle promotiemiddelen die worden ingezet als NewsApp, (de)centrale portal, aankondigingen op beeldschermen en decentrale nieuwsbladen is de direct mail wel het meest effectief geeft KLM aan.
Resultaten webinar
KLM is zeer tevreden met de behaalde resultaten van de webinars. Zo hebben de webinars geleid tot grote bekendheid van de nieuwe CEO. Zijn image als betrokken, kundig leider van KLM is hiermee versterkt. Ook is er een sterke informatieoverdracht over de nieuwe koers van KLM bereikt. Kernbegrippen (die daarna in interne communicatie structureel zijn herhaald) zijn ingebed in de organisatie.
De medewerkers beoordelen de webinars als heel positief. Wel afhankelijk van de boodschap. Hoe minder ‘geregisseerd’ (b.v. autocue), hoe beter de uitzending werd beoordeeld. “De webinars hebben zelfs geleid tot een grote stroom bottom-up ideeën en suggesties om het bedrijf kapitaalkrachtiger te maken en/of structureel kosten te besparen. Er is zelfs een speciale CEO-mailbox opengesteld” aldus KLM.
Tips voor een succesvol webinar
Als tip geeft KLM mee om te zorgen voor locaties in het bedrijf waar medewerkers gezamenlijk naar een groot scherm kunnen kijken. Volgens KLM veroorzaakt dat teamgeest, saamhorigheid en stimuleert het de dialoog tussen medewerkers.
Waarom kiezen voor Company Webcast als webinar leverancier?
“KLM gebruikte Company Webcast al voor kleinere webinars. De ervaringen met het bedrijf waren dusdanig goed dat ook voor de vervolg-sessies voor Company Webcast is gekozen” aldus KLM.
Wilt u ook weten hoe u webinars kunt inzetten ter verbetering van de interne communicatie? Bekijk dan nu ons Webinar ‘De kracht van webinars voor Interne Communicatie’ of download het eBook: Interne Communicatie Webinars.