De KNVB heeft in het voorjaar van 2018 voor het eerst een pilot webinar georganiseerd voor amateurvoetbalverenigingen. Via KNVB Assist, het kennisplatform voor vrijwilligers van amateurverenigingen, werd dit webinar aangeboden. Dit webinar is ingezet als aanvulling op de bestaande communicatiemix met de clubs. De KNVB spreekt van een geslaagde test en verwacht in de toekomst meer te gaan communiceren via webinars.
KNVB Assist zet webinars in om de kennisdeling met vrijwilligers te versterken
De KNVB heeft een webinar ingezet als een aanvulling op de bestaande dienstverlening voor vrijwilligers vanuit het label KNVB Assist. De online (website, nieuwsbrieven, socials) en offline (bijeenkomsten, congres, 1-op-1 advisering) communicatie-mix heeft als doel om vrijwilligers van verenigingen te ondersteunen op de korte en langere termijn en zo meer voetballers met plezier te laten voetballen.
Wat zijn de belangrijkste redenen om webinars in te zetten?
Kennisdeling vanuit het platform KNVB Assist met vrijwilligers van amateurverenigingen om zo verenigingen te versterken, is het voornaamste doel voor het inzetten van webinars. “Dit webinar was een 1e test om te zien of het zou aansluiten bij de doelgroep, hoe het precies in z’n werk ging en om in te spelen op de veranderingen hoe vrijwilligers hun rol uitvoeren. De afgelopen periode waren er 18 bijeenkomsten in het land, met daaraan gekoppeld een praktijksituatie op het veld. De inhoud van het webinar was gelijk aan deze bijeenkomsten, alleen zonder de praktijksituatie op het veld. Zo gaven we mensen die niet bij een bijeenkomst konden of wilden zijn, toch de gelegenheid om de informatie te krijgen”. Hoogstwaarschijnlijk zal de KNVB in de toekomst ook webinars met andere doeleinden gaan organiseren.
Resultaten webinar
Het webinar is via verschillende kanalen van de KNVB gecommuniceerd naar de doelgroep. Er is een mailing naar de primaire doelgroep verstuurd, er zijn diverse artikelen geschreven in nieuwsbrieven, er is een evenement aangemaakt op KNVB Assist en er zijn berichten geplaatst op KNVB socials. Deze promotie heeft ervoor gezorgd dat er in totaal 757 kijkers waren, waarvan er 165 live hebben gekeken. Daarvan had 60% nog nooit eerder een webinar bekeken, dus was het echt een kennismaking. Uit de evaluatie blijkt dat zij gemiddeld een 7,5 scoren, dat 70% het webinar zal aanbevelen en dat 93% een webinar een goed middel vindt voor kennisdeling. De KNVB spreekt van een geslaagde test!
Ervaring van de betrokken medewerkers
De betrokken medewerkers waren erg enthousiast over de interne samenwerking binnen de KNVB, de begeleiding vanuit Company Webcast en het eindresultaat. Hierbij wat quotes;
1: Totstandkoming inhoud webinar: “Prima, vooral de samenwerking met de verschillende collega’s vond ik top”
2: Voorbereiding op de rol voorafgaand: “Doordat alles voor mijn gevoel prima geregeld was gaf dit, ondanks de zenuwen, toch een goed gevoel. Zelf heb ik alles meerdere malen doorgenomen. Door samen met anderen de presentatie voor te bereiden was je goed op de hoogte”
3: Voorbereiding op de rol op dag zelf: “Zelfde antwoord als bij 2 met toevoeging dat het misschien handig is om al eens eerder de studio te bekijken. Dan heb je al eerder een beeld”
4: De live-uitzending: “Toch ook de poll uitslagen laten zien aan de kijker. Verder complimenten voor de professionaliteit van de medewerkers van Company Webcast. Duidelijke uitleg en vooral ook goede tips”.
Tips voor een succesvol webinar
Laatste tip van de KNVB “Kies een actueel onderwerp en ga het gewoon een keer proberen. Dan kan je uit eigen ervaring bepalen of het een middel is dat bij je organisatie en doelgroep past”.
Waarom kiezen voor Company Webcast als webinar leverancier?
De KNVB is via ‘Webinars over Webinars’ in contact gekomen met Company Webcast. “We hebben veel informatie gekregen over de toegevoegde waarde van een webinar, waardoor we het middel intern goed konden promoten. Company Webcast gaf ons een mooi totaalaanbod en een professionele uitstraling van het webinar. Door het complete totaalaanbod kregen we een goed beeld wat er allemaal bij de organisatie van een webinar komt kijken, waardoor we het middel nu goed en gericht in kunnen zetten in de communicatie naar de verschillende doelgroepen”.
Wilt u meer informatie over het inzetten van een professioneel webinar om op een effectieve en efficiente manier met uw doelgroep te communiceren? Neemt u dan contact met ons op. Onze experts bespreken graag de mogelijkheden met u.