Het LKCA zet webinars in om op een laagdrempelige en effectieve manier te communiceren met professionals in de kunst- en cultuursector
Het LKCA is het landelijk kennisinstituut voor cultuureducatie en amateurkunst. Ze willen ervoor zorgen dat iedereen op school en in de vrije tijd goede cultuureducatie krijgt en dat iedereen kan meedoen aan culturele activiteiten. Dat doen ze door samen met partners te werken aan onderzoek en innovatie in de sector en door professionals en bestuurders in cultuureducatie en cultuurparticipatie te ondersteunen.
LKCA zet webinars in om kennis te delen
“We gebruiken webinars om kennis te delen met de professionals in onze sector. Dat doen we altijd over een afgebakend onderwerp. Daarbij ligt voor ons de focus ofwel op instructie/uitleg met veel ruimte voor vragen (‘hoe werkt de nieuwe subsidieregeling voor cultuurcoaches’) ofwel op informeren/ op de hoogte brengen over nieuwe ontwikkelingen met ruimte voor vragen en discussie (bijvoorbeeld bij het delen van resultaten uit onderzoeken).”
Voor het LKCA zijn de webinars een mooie aanvulling op de live evenementen met lezingen en werksessies omdat ze erg laagdrempelig zijn. Daarnaast zijn webinars plaats- en tijd onafhankelijk te bekijken. Hierdoor kan het bereik vele malen groter zijn. Nog een voordeel van webinars is dat ze vaak interactiever zijn dan gewone lezingen omdat men op polls kan reageren en vragen in kan sturen.
“Maar de webinars zijn ook een mooie aanvulling op onze online middelen. Het geeft onze collega’s letterlijk smoel en voor onze klant biedt het meer verdieping en een intensiever contact dan een artikel of vluchtig bericht op social media kan doen. Bovendien kunnen we de webinars achteraf weer in kleinere video’s knippen en delen via andere kanalen. Zo wordt het bereik nog groter” vertelt het LKCA.
Resultaten webinar
Het LKCA is een kennisinstituut met als taak om kennis te delen. Dit doen ze al geruime tijd vooral door te schrijven (in print en online) en door bijeenkomsten te organiseren. Dit was vaak succesvol maar hier kleeft ook een nadeel aan. Het contact / de mate van kennisdeling was ofwel vrij vluchtig (korte berichten online) of juist heel intensief (bijeenkomst van een hele dag of een volledig boek). Daar zat weinig tussen in. Het LKCA vertelt dat ze op zoek zijn gegaan naar nieuwe middelen die de flexibiliteit bieden van moderne media, die in dit ‘gat’ pasten én die meer ruimte boden aan de experts om zelf hun verhaal te doen. Ze zijn toen gestart met webinars en podcasts.
“Het leuke is dat deze middelen niet alleen goed ontvangen zijn door onze klanten, maar ook dat onze opdrachtgever en stakeholders heel positief zijn over de nieuwe middelen en onze ambitie om onszelf zo steeds te blijven vernieuwen” geeft het LKCA aan.
Promotie webinar
LKCA promoot het webinar via social media en de digitale nieuwsbrief die iedere twee weken verschijnt. De grootste piek in de aanmeldingen ziet het LKCA vaak na het verschijnen van de nieuwsbrief.
Ervaring van de kijkers
De kijkers zijn enthousiast over de reeds gegeven webinars en geven een positieve beoordeling vertelt het LKCA. Daarnaast vertelt men dat de kijkers een webinar een uitstekend middel vinden voor kennisoverdracht. “Vooral de interactieve mogelijkheden vinden ze fijn. Daar hebben we van geleerd, dat zullen we nog veel sterker gaan inzetten” reageert het LKCA.
Tips voor een succesvol webinar
Een goede voorbereiding is het halve werk, aldus het LKCA. “Bij een webinar is dit echt belangrijk hebben we gemerkt. De eerste keer in een studio is het toch spannend en hoe beter je je uitzending hebt voorbereid, hoe meer relaxed je kunt presenteren.”
Ook van tevoren goed bedenken wat je achteraf nog met de uitzending wilt doen is een tip van het LKCA. “Dat bepaalt namelijk ook hoe je de uitzending wilt indelen. Zo kun je achteraf een fragment uit de uitzending knippen en kun je dat weer als losse video delen via social media om je bereik te vergroten.”
Waarom kiezen voor Company Webcast als webinar leverancier?
“Bij de zoektocht naar een webinar leverancier hebben we meerdere aanbieders vergeleken. Ieder had zijn eigen stijl en expertise. Company Webcast heeft een sterk eigen platform met moderne uitstraling en veel expertise op de digitale middelen. Een expertise die bij ons ontbrak. Company Webcast maakte bovendien op ons een professionele en klantvriendelijke indruk en dat hebben ze meer dan waar gemaakt. De persoonlijke begeleiding door onze project manager is erg goed en altijd supersnel.”
Wilt u meer informatie over het inzetten van een professioneel webinar om op een effectieve en efficiente manier met uw doelgroep te communiceren? Neemt u dan contact met ons op. Onze experts bespreken graag de mogelijkheden met u.