Webinars als tool voor effectieve en persoonlijke communicatie
Software & technologie bedrijven zijn vaak innovatief van aard. Ze moeten communiceren met verschillende stakeholders zoals klanten, prospects, resellers, maar ook medewerkers of leveranciers. Maar hoe zorg je ervoor dat alle stakeholders:
- Betrokken zijn en blijven?
- Goed geïnformeerd zijn over belangrijke ontwikkelingen of wijzigingen?
- Feedback kunnen geven en zich gehoord voelen?
- Eenvoudig en laagdrempelig de informatie terug kunnen zien en kunnen delen?
Webinars lenen zich zeer goed om alle stakeholders te informeren en te betrekken op een persoonlijke en effectieve manier. Daarnaast zijn webinars nieuw en innovatief, wat goed past bij dit type bedrijven. Uit internationaal onderzoek blijkt ook dat “Software & Technology” de grootste sector is dat webinars inzet als communicatiemiddel (source: Big Book of Webinar Stats).
Laagdrempelig medium
Iedereen kan eenvoudig deelnemen aan een (live) webinar: een computer, tablet of smartphone met een internet verbinding is voldoende. Deelnemers aan het webinar kunnen de sprekers zien, de presentatie (slides) of live demo volgen en direct participeren in de uitzending via een chat of poll. Het webinar kan live worden uitgezonden, maar is ook naderhand beschikbaar. Hierdoor blijft belangrijke informatie behouden en kan iedereen achteraf alsnog het webinar raadplegen. Wel zo prettig!
Wist je dat de gemiddelde kijkduur naar een live webinar van één uur 56 minuten is? Deze kijkduur geeft de kracht aan van webinars om echt inhoudelijke boodschappen te communiceren. Lees alle webinar trends, ontwikkelingen en best practices in het eBook: Het Grote Webinar Handboek.
Webinar toepassingen voor Software & Technologie bedrijven
Er zijn heel veel verschillende manieren waarop software & technologie bedrijven webinars inzetten. Hieronder volgen de belangrijkste type webinars op basis van hetzelfde internationale onderzoek:
- Customer onboarding/ Training: webinars lenen zich goed om klanten te trainen. Via bijv. software demo’s kan precies in beeld worden gebracht hoe software of technologie werkt.
- Content Marketing: veel software & technologie bedrijven zijn B2B van aard en via webinars zorgen ze ervoor dat ze goede en relevante content creëren die aansprekend is voor potentiele klanten: interactief en persoonlijk. Ook hier weer de mogelijkheid om de technologie via een software of internet demo in beeld te brengen. Vaak worden webinars ook ingezet om Thought Leadership te creëren.
- Employee Training: train je medewerkers via webinars; geen reistijd of kosten, gewoon een training vanachter de PC die je op het werk of thuis kan volgen. Eventueel gecombineerd met een examen.
- Town hall/ All Hands Meeting: zorg dat alle medewerkers goed geïnformeerd zijn. Periodieke strategie updates, verander communicatie of CEO Q&A’s: webinars geven de board een persoonlijk gezicht en zijn een manier om direct (laagdrempelig) feedback te verzamelen uit de eigen organisatie.
Referentie webinars
Ultimaker is een fabrikant van 3D-printers. Ultimaker was een van de eerste bedrijven die 3D-printen toegankelijk maakten voor de consument. Via een serie van webinars heeft Ultimaker haar technologie en toepassingen kunnen demonstreren aan een internationaal gebruikers publiek en direct vragen kunnen beantwoorden.
Bosch heeft een internationaal webinar georganiseerd waarmee ze zichzelf als thought leader wegzet op het gebied van “intelligent video solutions”. Via een interview setting met diverse video instarts, presenteerde Bosch tevens haar nieuwste producten in dit segment en konden kijkers direct vragen stellen.
De fysieke evenementen van QS solutions worden nu ondersteund door de webinars, waardoor ze een groter publiek kunnen bereiken. Bij de seminars kwam 20 tot 40% van de registranten niet opdagen. Dit kwam vaak door de reistijd. Webinars zijn tijdloos en kunnen vanaf een gewenste plek op een later tijdstip teruggekeken worden. QS solutions zet nu eerst webinars in en geeft vervolgens kleine workshops en roundtables voor de geïnteresseerde kijkers. Met maximaal 10 deelnemers gaan zij dieper in op de materie en specifiek op de situatie van de bezoekers.
Lees hier de gehele referentiecase van QS Solutions.
Meer informatie over de mogelijkheid van webinars? Of over de mogelijkheid van onze Next Generation Webinars? Bel ons of vul het contactformulier in en we nemen contact met je op.