Een webinar, wat is het? Een webinar is een samenvoeging van de woorden ‘Web’ en ‘Seminar’. Het is een evenement op internet waarbij er alleen een online publiek aanwezig is. Dit in tegenstelling tot een webcast, daar is ook een fysiek publiek bij aanwezig. Soortgelijke termen die voor een webinar worden gebruikt zijn Web Event, Online Seminar, WebCast, Weblecture of Virtueel Event.
Wilt u meer weten over webinars? Download GRATIS het ebook: Het Grote Webinar Handboek!
Online deelnemen aan een webinar
Deelnemers volgen een webinar online vanachter hun PC, Mac, tablet of smartphone. Zij zien of horen de spreker(s) via video en audio. Naast het videobeeld zijn er ook PowerPoint slides te zien. Deze lopen synchroon met de gehele presentatie. Ook kunt u gebruik maken van de Screen Capture. Hiermee is het mogelijk om een applicatie of website te tonen aan de kijkers.
Interactieve webinars
Een webinar is een vorm van one-to-many communicatie: dit houdt in dat een presentator vanuit één locatie een grote en gerichte groep kijkers online bereikt. Interactie tijdens een webinar, mits goed ingezet, is zeer krachtig. Vanwege de omvang van het aantal deelnemers zijn slimme tools om de interactie te kanaliseren essentieel. Zo biedt webinar software diverse interactieve mogelijkheden:
- Stel een vraag
- Chat
- Poll
- Survey
- Toets
- Call to Action
Groei webinar markt
‘Less is more’. Maar niet voor webinars. Tegen alle communicatietrends in, waarin alles steeds korter moet, neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe naar gemiddeld 57 minuten! Ook de markt voor webinars maakt jaarlijks flinke stappen. De redenen hiervoor zijn onder meer dat webinars zeer effectief zijn. Ook leveren ze sterke kostenbesparingen op. Bovendien zijn webinars persoonlijk, live en interactief. Didactisch zijn webinars interessant omdat er een zeer hoge mate van interactie is. Deelnemers leren en begrijpen sneller.